McKenzie Therapie

De McKenzie Methode® ook bekend als Mechanische Diagnose en Therapie® (MDT) is een methode voor onderzoek en behandeling van pijn aan de wervelkolom en ledematen. Het is ontwikkeld door fysiotherapeut/kinesitherapeut Robin McKenzie uit Nieuw Zeeland. Deze methode wordt al meer dan 30 jaar wereldwijd gebruikt.

MDT therapeuten zijn opgeleid om alle gebieden van het bewegingsapparaat te beoordelen en diagnosticeren. Dat betekent dat indien er een probleem is in of rond de wervelkolom, gewrichten en spieren, een MDT evaluatie geschikt kan zijn.

Een belangrijk onderdeel is het eerste onderzoek. Dit gebeurt op een veilige en betrouwbare manier om tot een nauwkeurige diagnose te komen. Hierna wordt het bijbehorende behandelplan opgesteld. Dure onderzoeken zoals MRI's zijn hierdoor vaak onnodig. Gecertificeerde MDT therapeuten kunnen snel bepalen of de methode effectief zal zijn per individuele patiënt.

Behandeling

Met behulp van de informatie uit het onderzoek, zal de therapeut u specifieke oefeningen voorschrijven. Hij geeft u tevens advies over houdingen die u tijdelijk moet vermijden of juist tijdelijk moet gaan aanhouden. Indien nodig zal de therapeut het oefenen met manuele technieken ondersteunen, totdat u zelf aan de slag kan. Het doel is om u zo effectief mogelijk te behandelen in zo weinig mogelijk sessies.

De nadruk ligt bij u, de patient, die actief betrokken wordt. Uiteindelijk kunnen de meeste patiënten zichzelf succesvol behandelen.

Is de methode geschikt voor u?

* Zijn er periodes op de dag dat u geen pijn heeft? Al is het maar 10 minuten?

* Is de pijn beperkt tot gebieden boven uw knie of boven uw elleboog?

* Heeft u meer dan één keer last gehad van lage rug- of nekpijn in de afgelopen maanden of jaren?

* Verergerd uw pijn tijdens of direct na langdurig buigen of bukken; zoals bij het opmaken van een bed, stofzuigen, tuinieren, etc.?

* Heeft u meer pijn na een langere tijd zitten of tijdens het opstaan vanuit een zittende positie? Dat wil zeggen tijdens of na het tv-kijken of werken aan de computer?

* Associeert u uw pijn met één bepaalde activiteit, maar bent u over het algemeen vrij van pijn wanneer u deze activiteit niet uitoefent?

* Heeft u meer last als u inactief bent of gaat het niet beter als u actief bezig bent?

* Neemt uw lage rugpijn af als u op de buik ligt? (Het is mogelijk dat u zich een minuutje slechter voelt voordat de pijn afneemt, in dat geval is het antwoord op deze vraag "ja").

* Neemt uw lage rugpijn af wanneer u wandelt?

Als u ja heeft geantwoord op meer dan 4 vragen, dan kan de McKenzie Methode u waarschijnlijk vooruit helpen.

Ook bij de volgende klachten kan McKenzie therapie voor u geschikt zijn:

* Ischias (uitstralende pijn vanuit de rug naar één of beide benen)

* Gewrichtspijn in de heupen of billen, schouders of bovenarmen

* Moeite met buigen als gevolg van stijfheid of pijn in de onderrug

* Pijn die begint in de rug of de nek en lijkt te verspreiden naar de billen of schouders

* Wisselende tintelingen of gevoelloosheid in de voeten of handen

* Zeurende pijn in de ellebogen of knieën, die niet verbeteren door een behandeling van deze gewrichten

Preventie

Door te leren hoe u uw huidige probleem zelf kunt behandelen, verhoogt u uw kennis om het risico van een terugval te minimaliseren. U herkent terugkerende symptomen sneller, waardoor u op een veilige en effectieve manier de controle neemt over uw behandeling. Terugkerende problemen hebben meer kans om te worden voorkomen door middel van zelfbehandeling dan door passieve therapie waarbij alleen de therapeut iets doet.

Voor meer informatie kijk op de site van het McKenzie instituut Nederland: